Thursday, March 3, 2011

Informasi untuk penjawat awam. Kelayakan dan kadar bayaran wad.

Kelayakan dan Kadar Bayaran Wad


Rujukan :          Perintah Am 21 Bab ‘F’
                         Pekeliling Perkhidmatan Bil. 10 Tahun 1991
                         Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2002
                         Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2010
Syarat             :   
(i)   Kerajaan telah memutuskan bahawa bayaran wad yang dikenakan kepada pegawai dan pesara Perkhidmatan Awam, ahli keluarga dan ibu bapa yang sah semasa mendapat rawatan di hospital Kerajaan dimansuhkan.
(ii)   Pemansuhan bayaran wad ini tidak menjejaskan kelayakan wad yang ditetapkan kepada pegawai. Kelayakan wad adalah berdasarkan gred pegawai seperti yang ditunjukkan dalam jadual di bawah, tertakluk kepada fasiliti yang disediakan oleh pihak hospital:
Kadar             :                                  
Perkhidmatan Awam
Kumpulan/ GredKelayakan Wad
Pengurusan TertinggiKelas 1 Bilik Seorang
45 – 54Kelas 1 Bilik Seorang
31 – 44Kelas 1 Bilik Berdua
21 – 30Kelas 1 Bilik Bertiga
1 – 20Kelas 2

Tarikh Kuat Kuasa :  1 April 2010
Nota :
1. Bayaran wad akan dikecualikan dalam keadaan-keadaan berikut: (Perintah Am 21 (b) Bab F)
2. Pegawai jatuh sakit atau mendapat kecederaan semasa menjalankan tugas rasmi di luar ibu pejabat dengan syarat ia terpaksa dimasukkan ke dalam hospital untuk menerima rawatan.
3. Pegawai mendapatkan rawatan bagi penyakit tibi, kusta atau barah.
 4. Apabila orang awam dikecualikan daripada membayar bayaran wad kerana mengidap penyakit merebak. Seseorang pegawai yang mengidap penyakit yang sama juga akan dikecualikan daripada membayar bayaran wad.
 5. Keluarga pegawai adalah berkelayakan untuk dimasukkan ke dalam kelas wad yang sama seperti kelayakan pegawai. (Perintah Am 21 (c) Bab F)
 6. Seseorang pegawai atau keluarganya yang meminta untuk dimasukkan ke dalam kelas wad yang lebih tinggi daripada kelayakannya dikehendaki membayar kadar bayaran wad (kelas yang lebih tinggi itu) sepertimana kadar yang dikenakan kepada orang awam. (Perintah Am 23 (a) Bab F)
7. Pegawai yang dimasukkan ke hospital atau menerima rawatan di hospital atau klinik kerajaan dikehendaki mengemukakan Surat Pengesahan Diri dan Perakuan Pegawai sepertimana yang dinyatakan di dalam Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1993.
8. Perenggan C2 berkaitan kelayakan dan kadar bayaran wad di Lampiran C8, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002, perenggan 11 berkaitan kadar bayaran wad sehari di Lampiran O, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 1991 dan Bahagian J berkaitan permohonan perbelanjaan bagi rawatan di luar negeri di Lampiran B, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 21 Tahun 2009 adalah dibatalkan.

2 comments: